شیائومی یا سامسونگ؟

شیائومی یا سامسونگ؟

شیائومی یا سامسونگ؟

شیائومی یا سامسونگ؟ هنگامی‌که در سال ۲۰۲۳ به دنبال گوشی هوشمند اندرویدی می‌گردید به سختی می‌توانید از این سوال بگذرید! وقتی صحبت از بالاترین رتبه گوشی‌های هوشمند به میان می‌آید، سامسونگ با شیائومی دائماً به عنوان برندهای برتر در حال مبارزه هستند. در ادامه ما گوشی‌های هوشمند دو رقیب سرسخت را با هم مقایسه می‌کنیم!

هنگام خرید گوشی باید بدانید که بین محبوب‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، شیائومی و سامسونگ دقیقاً در بالای رده‌بندی قرار دارند. در حالی‌که سامسونگ بیش از یک دهه است که با طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند گلکسی خود پادشاه‌ی می‌کند اما شیائومی هم‌چنان یک شرکت نسبتاً جوان باقی مانده است. با این وجود، غول الکترونیک چینی اخیراً توانسته است، سهم بزرگی از بازار غرب را به خود اختصاص دهد.

هر دو سازنده به اندروید متکی هستند و محدوده قیمتی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند. به همین دلیل، ما در این مقاله از مجله لیپک قیمت گوشی‌های هوشمند پرچمدار و میان‌رده برندهای سامسونگ و شیائومی را با هم مقایسه می‌کنیم. علاوه‌بر این، ما به شما خواهیم گفت که این سیستم مربوطه چقدر بزرگ است؛ هم‌چنین سامسونگ و شیائومی چگونه اندروید را در پوسته خود به کار گرفته‌اند.

فهرست مطالب

مقایسه دوربین گوشی‌‌های سامسونگ با شیائومی

برای مثال در گوشی سامسونگ گلکسی M32 دوربین چهارگانه پشتی که 64 مگاپیکسل است، از نظر رزولوشن از دوربین چهارگانه پشتی شیائومی ردمی نوت 10 که 48 مگاپیکسلی است، برتری دارد. اگر می‌خواهید، امسال سلفی‌های بیشتری از خود بگیرید، سامسونگ مدل گلکسی M32 انتخاب بهتری خواهد بود. زیرا دوربین جلوی 20 مگاپیکسلی بهتری در مقایسه با دوربین 13 مگاپیکسلی شیائومی ردمی نوت 10 دارد.

مقایسه دوربین گوشی های سامسونگ و شیائومی
مقایسه دوربین گوشی های سامسونگ و شیائومی

مقایسه قیمت گوشی‌‌های سامسونگ و شیائومی

شیائومی نمونه بارز سازنده‌ای است که به اصطلاح “تلفن‌های سریع” تولید می‌کند. به عبارت دیگر، خرید گوشی‌ شیائومی ارزان است و پس از حدود دو سال به پایان چرخه عمر خود می‌رسند. این سازنده، فناوری‌ شارژ سریع را ارائه می‌کند که طول عمر باتری را کاهش می‌دهد. تنها گران‌ترین گوشی‌های هوشمند شیائومی با سه سال به‌روزرسانی امنیتی، ضمانت به‌روزرسانی طولانی‌تری ارائه می‌دهند.

اما داستان در مورد سامسونگ کمی متفاوت‌تر است. همان‌طور که قبلا ذکر شد، اکنون بسیاری از گوشی‌های هوشمند سامسونگ به‌روزرسانی‌های طولانی‌مدت را دریافت خواهند کرد. به عنوان مثال، دستگاه‌های جدید سری S22 تا سال 2027 قابل استفاده هستند. طرز کار این گوشی‌ها به اندازه‌ای خوب است که دستگاه‌ها می‌توانند با کمی دقت و احتیاط بیشتر تا آن زمان دوام بیاورند. با این حال، حتی سامسونگ نیز با گوشی‌های هوشمند سطح پایین خود از فرهنگ تلفن‌های سریع مصون نیست. قانون کلی در اینجا این است: هر چه یک گوشی هوشمند سامسونگ گران‌تر باشد، از نظر تئوری می‌توانید مدت بیشتری از آن استفاده کنید.

با این حال هیچ یک از برندها، گوشی‌های هوشمند پایداری ندارند. سامسونگ شارژر را در بسیاری از گوشی‌های هوشمند خود که گران هستند، حذف کرده است. شیائومی چیزی شبیه به Mi 11 را برنامه‌ریزی کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت برای بازار غرب، شارژر را از بسته‌بندی آن خارج نکند.

اگر استفاده طولانی مدت از گوشی هوشمند برای شما مهم است؛ باید به سراغ مدل‌هایی مانند Shiftphone یا Fairphone 4 بروید که به دلیل فرم ماژولی که دارند قابل تعمیر و ارتقا هستند.

بهترین گوشی‌های سری می از نظر قیمت
بهترین گوشی‌های سری می از نظر قیمت

مقایسه کیفیت گوشی‌‌های شیائومی و سامسونگ

دو گوشی می‌توانند صفحه نمایش HD یکسانی داشته باشند. اما وضوح، روشنایی و دقت رنگ این صفحه نمایش‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. دو گوشی می‌توانند دوربین 20 مگاپیکسلی داشته باشند. اما این بدان معنا نیست که تصاویر گرفته شده توسط این دوربین‌ها یکسان خواهد بود. علاوه‌بر این، دو گوشی می‌توانند 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داشته باشند؛ اما سرعت خواندن و نوشتن این تلفن‌ها بسته به کیفیت حافظه کارت SD می‌تواند متفاوت باشد. از لحاظ تاریخی متوجه شدیم که سامسونگ گوشی خود را با سخت افزار باکیفیت‌تری در مقایسه با شیائومی تولید می‌کند.

بسیاری از مردم می‌گویند که اگر دو گوشی سامسونگ و شیائومی را با مشخصات یکسان مقایسه کنیم، گوشی‌های شیائومی امتیاز بنچمارک بهتری نسبت به گوشی‌های سامسونگ می‌گیرند. اما امتیاز بنچمارک مهم نیست، زیرا نشان نمی‌دهد که آیا یک گوشی در درازمدت عملکرد ثابتی دارد یا خیر! از نتایج دنیای واقعی، متوجه شدیم که گوشی‌های سامسونگ بیش‌تر از گوشی‌های شیائومی عمر می‌کنند.

بنابراین، می‌بینیم که گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با شیائومی، سخت افزار با کیفیت‌تری دارند. هنگام خرید گوشی سامسونگ به این موضوع دقت کنید، زیرا این گوشی سامسونگ را نسبت به گوشی شیائومی گران‌تر می‌کند.

مقایسه گوشی‌‌های پرچم‌دار شیائومی با سامسونگ

پس از عرضه جهانی سری Xiaomi 13، صحنه برای دوئل بزرگ پرچم‌دارهای اندرویدی آماده شده است. سامسونگ چند روز زودتر از سری جدید گلکسی اس 23 رونمایی کرد.

در مورد شیائومی، مدل‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو، همچنین مدل‌های 12Tرا که در سال 2022 عرضه شده‌اند می‌بینیم، در حالی‌که گوشی‌های سامسونگ، گلکسی اس 23، گلکسی اس 23 پلاس و گلکسی اس 23 اولترا است.

گوشی گلکسی S23 اولترا
گوشی گلکسی S23 اولترا

هر دو سری گوشی‌های هوشمند، جدیدترین فناوری‌ها مانند نمایشگرهای AMOLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، دوربین‌های متعدد با وضوح بالا و استانداردهای فعلی بی‌سیم دارند. مانند 5G، بلوتوث 5.1/5.2 و وای‌فای 6، به‌علاوه آخرین سیستم‌عامل اندروید 12 با چندین دستگاه را ارائه می‌کنند.

با این حال، هنوز تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. به عنوان مثال، شیائومی از نظر شارژ سریع و عملکرد باتری پیشتاز است. در مقابل، سامسونگ قراردادی با سازنده پردازنده کوالکام برای عرضه نسخه اورکلاک شده پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که در گوشی‌های شیائومی عرضه شد، بست.

در بخش به‌روزرسانی نرم‌افزار، سامسونگ موفق شد رقیب خود را برکنار کند. در حالی‌که شیائومی تنها سه سال به‌روزرسانی‌های اصلی اندروید و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌کند؛ سامسونگ با چهار به‌روزرسانی اصلی اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی پیشتاز است.

شیائومی و سامسونگ چیزی برای جدا کردن خود در بازار پرچم‌دارها ندارند. در حالی که تفاوت‌های جزئی بین خط تولید آن‌ها وجود دارد، هر دو سازنده نشان دهنده آخرین فناوری‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند با مدل‌های خود هستند.

مقایسه گوشی‌‌های میان‌رده سامسونگ با شیائومی

اگر هنوز در مورد گوشی‌‌های هوشمند، فقط به گران‌ترین مدل‌ها نگاه می‌کنید و به دنبال گوشی‌های پرچم‌دار هستید؛ چیزهای زیادی را از دست داده‌اید. به این دلیل که بازار میان‌رده همچنان هیجان انگیزترین بازار از سال ۲۰۲۱ تاکنون است. هم شیائومی و هم سامسونگ در دو سال گذشته دستگاه‌های میان رده بسیار محبوبی را روانه بازار کرده‌اند و تقریباً همه آن‌ها به نسبت قیمت، عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند.

با وجود تمام توجه‌ها در عرصه پرچم‌دار، احتمالاً داغ‌ترین نبردها در فضای میان‌رده اتفاق می‌افتد. با دوئل‌هایی مانند Redmi Note 12 Pro+ در مقابل Galaxy A54، این رده شامل پرفروش‌ترین مدل‌های هر دو برند می‌شود.

گوشی موبایل گلکسی A70
گوشی موبایل گلکسی A70

شیائومی تولید کننده‌ای است که، با بهترین قیمت نسبت به عملکرد شناخته می‌شود و در این مورد باید به معنای واقعی کلمه آن را در نظر گرفت. سری Redmi Note 12 که اخیراً معرفی شده‌اند، نمایشگرهایی با AMOLED و نرخ تازه سازی بالا تا 120 هرتز، شارژ سریع حداکثر 120 وات و دوربین‌های قدرتمندی که حداکثر 200 مگاپیکسل را با قیمت‌هایی از حدود 199 دلار، ارائه می‌دهد. در همین حال، خط Poco F، تراشه‌های سطح پرچم‌دار را با دستگاه‌های میان‌رده عرضه می‌کند. البته در آن چند قربانی کوچک در دوربین‌ها و دسته‌ای از برنامه‌ها مشاهده می‌شود.

با این حال، سیاست به‌روزرسانی نرم‌افزار شیائومی کم‌تر قانع‌کننده است و سیستم‌عامل MIUI از پیش نصب‌شده حاوی تعداد زیادی نرم‌افزار و حتی تبلیغاتی است که شما را ملزم به غیرفعال کردن آن‌ها به شیوه‌ای ناخوشایند می‌کند. همچنین، در دسترس بودن آن‌ها در ایالات متحده تقریباً صفر است و تنها مدل‌های وارداتی مستقل در بازارها موجود است.

در اینجا، سامسونگ به وضوح خود را به عنوان یک برند برای گوشی‌های هوشمند پریمیوم در میان‌رده نیز معرفی می‌کند. مدل‌های گلکسی A52 A52s ،A52 5G ،A72 و A32 که در سال 2021 معرفی شدند، با یکی از طولانی‌ترین تضمین‌های به‌روزرسانی در بازار گوشی‌های هوشمند درخشیدند. سامسونگ اکنون این کار را با گلکسی A34 و گلکسی A54 ادامه می‌دهد.

با این حال، گوشی‌ها از نظر مشخصات نیز حرفه‌ای هستند. شما نمایشگرهای AMOLED با کیفیت بالا، دوربین‌های سه‌گانه یا چهارگانه با لرزش‌گیر اپتیکال و پردازنده‌های سریع برای میان‌رده‌ها را دریافت می‌کنید. با این حال، وقتی صحبت از زمان شارژ سریع گوشی‌های هوشمند به میان می‌آید، سامسونگ نمی‌تواند در مقابل شیائومی حرفی برای گفتن داشته باشد! به‌ویژه با توجه به اینکه مدل‌های گلکسی A که در سال‌های 2022 و 2023 عرضه شدند، شارژر داخل جعبه ندارند.

مقایسه گوشی‌‌های سامسونگ و شیائومی بر اساس ویژگی‌ها

قدمت شرکت سامسونگ به سال ۱۹۴۰ بر می‌گردد. در تمام طول عمر خود، شهرت بی‌عیب و نقصی براساس تولید باکیفیت دستگاه‌ها و گجت‌های مختلف داشته است. با این حال، گوشی‌های هوشمند سامسونگ ۱۰ سال پیش به بازار وارد شدند؛ اما بلافاصله مانند هر محصول دیگر این شرکت، تقاضای زیادی برای آن‌ها پیدا شد. یکی از ویژگی‌های متمایز آن‌ها، رضایت سلیقه طیف گسترده‌ای از خریداران بود که هم ابزارهای لوکس و هم مدل‌های ارزان قیمت را پوشش می‌داد. با این حال، طرز کار دستگاه‌ها به همان اندازه بی‌عیب و نقص است.

از طرف دیگر، شیائومی تنها ۱۰ سال پیش به عنوان یک برند شکل گرفت و بلافاصله شروع به عرضه گوشی‌های هوشمند کرد. اولین مدل‌ها به دلیل طراحی فلزی غیرمعمول و کیفیت عالی خود متمایز بودند. در سال ۲۰۲۰، شیائومی تصمیم گرفت تا بر سطح پیشرفته توسعه تسلط یابد و با سامسونگ و اپل به خط تولید پرچم‌داران ملحق شود.

کیفیت ساخت گوشی

البته عملکرد و کیفیت ساخت گوشی‌های هوشمند نیز بسته به همبستگی قیمت تغییر می‌کند. چیپست کوالکام اسنپدراگون 439 اساس گوشی‌های هوشمند و شیائومی ردمی 8A و سامسونگ گلکسی A01 است. که از آن یک نتیجه گیری واضح در مورد همان قابلیت‌های پردازنده کار وجود دارد.

در مدل‌های گران‌تر مانند Redmi Note 8 Pro و Samsung Galaxy A51، مقایسه بسیار جالب‌تر است. مدل‌های پریمیوم شیائومی می 10 پرو و ​​گلکسی اس 20 اولترا به ترتیب مبتنی بر پردازنده‌های لوکس کوالکام اسنپدراگون و اگزینوس سامسونگ هستند. حتی با ویژگی‌های مشابه، شیائومی حریف بسیار قابل اعتمادتری محسوب می‌شود و امتیاز بیش‌تری نسبت به سامسونگ دریافت کرده است.

گوشی Xiaomi Mi 11 Lite
گوشی Xiaomi Mi 11 Lite

عمر باتری

ویژگی بارز همه محصولات با هر رده قیمتی شیائومی، پیش‌روی در عمر باتری است. سامسونگ هم مانند اپل یکی از برندهایی است که به سختی می‌تواند یک روز کار مداوم را تحمل کند. با این حال، تکنسین‌ها مصمم به ایجاد تغییرات اساسی هستند، مثلا در Galaxy A31 با یک‌بار شارژ این گوشی 2 روز دوام می‌آورد.

قدرت پردازشی و سرعت اجرا

همان‌طور که از نام آن پیداست، رابط کاربری One UI سامسونگ در تمام دستگاه‌های اندرویدی سازنده استفاده می‌شود. رابط اندرویدی بهینه‌سازی شده سامسونگ در میان پوسته‌ها یک چیز زیبایی محسوب می‌شود و ویژگی‌های اضافی متعددی مانند ویژگی‌های چندوظیفه‌ای گسترده، پشتیبانی از قلم S Pen سامسونگ، و پشتیبانی بومی از خدمات سامسونگ مانند S Cloud را ارائه می‌دهد.

جدای از ویژگی‌ها، می‌توانید منتظر این واقعیت باشید که سرویس‌های خود سامسونگ از قبل بارگذاری نشده باشند. با تعداد زیادی bloatware و به‌روز رسانی نرم افزار معمولاً برای مدت طولانی‌تری ارائه می‌شود.

توجه داشته باشید که سازنده سیاست به‌روزرسانی را برای مدل‌های انتخابی (بالا رده) تنها به چهار نسخه اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی در ابتدای سال ۲۰۲۲ گسترش داد.

با این حال، در نرم افزار سامسونگ نیز همه چیز عالی نیست. اندازه عظیم سیستم عامل‌های سامسونگ در بررسی‌ها برجسته می‌شود. بنابراین، حتی قبل از راه‌اندازی گوشی هوشمند سامسونگ، باید تا ۱۵ درصد از فضای ذخیره‌سازی موجود را مصرف کنید.

سامسونگ همچنین به طور فزاینده‌ای روی پیاده سازی سیستم سخت افزاری و نرم افزاری خود کار می‌کند. به عنوان مثال، شما فقط می‌توانید از ویژگی چند جفت شدن Samsung Galaxy Buds Pro با سایر دستگاه‌های سامسونگ استفاده کنید.

MIUI شیائومی

سیستم عامل MIUI از یک کاستوم رام سابق که روی گوشی‌های اندرویدی روت شده کار می‌کرد پدید آمد. شیائومی سیستم عامل را تصاحب کرده و از آن زمان تاکنون آن را بسیار توسعه داده است. در مقایسه با One UI سامسونگ، MIUI کمی بهتر به نظر می‌رسد و حتی گزینه‌های سفارشی‌سازی بیش‌تری را ارائه می‌دهد.

نسخه فعلی MIUI 14 هنوز هم تا حدی مبتنی بر اندروید 12 است، بنابراین باید بدون ویژگی‌های جدیدی که گوگل با اندروید 13 در این مورد معرفی کرد، کار کنید.

برای بسیاری از افراد، سیستم عامل شیائومی نیز سوال برانگیز است، زیرا نحوه مدیریت داده‌های جمع آوری شده کاملاً شفاف نیست. به عنوان یک شرکت چینی، شیائومی باید قوانین حفاظت از داده‌های کشور را به شدت رعایت کند. بنابراین، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که اطلاعات شما به حزب کمونیست چین منتقل نمی‌شود، ممکن است بخواهید به دنبال سازنده دیگری باشید. البته این یک موضوع سیاسی است که ما نمی‌خواهیم وارد این بحث شویم.

سامسونگ بهتره یا شیائومی؟
سامسونگ بهتره یا شیائومی؟

دوربین

هر دو برند گوشی‌هایی با عملکرد دوربین خوب را ارائه می‌دهند. دستگاه‌های سامسونگ به ارائه برخی از بهترین گوشی‌های دوربین‌دار در بازار شهرت دارند. دستگاه‌های شیائومی همچنین عملکرد دوربین خوبی را ارائه می‌دهند، در برخی از مدل‌ها ویژگی‌هایی مانند دوربین دوتایی یا سه‌گانه عقب و سنسورهای با وضوح بالا ارائه می‌شود.

نمایشگر

سامسونگ به خاطر نمایشگرهای Super AMOLED خود که مشکی عمیق، رنگ‌های زنده و زاویه دید خوب را ارائه می‌کنند، شناخته شده است. از طرف دیگر، شیائومی از نمایشگرهای LCD استفاده می‌کند که دقت رنگ و زاویه دید مناسبی را ارائه می‌دهند، اما رنگ مشکی به عمق نمایشگرهای AMOLED نیست.

سامسونگ یا شیائومی؟ کدام گوشی برای چه کسی مناسب است؟

شیائومی یا سامسونگ، کدام یک در نهایت ویژگی‌های بیش‌تر و بهتری ارائه می‌دهد؟ پاسخ به این سوال برای رقبای چین و کره جنوبی احتمالاً سخت است. از این گذشته، هر دو سازنده مدل‌هایی را برای دسته مختلفی از مشتریان از مبتدی گرفته تا بازارهای پیشرفته یا بازارهای خاص مانند گوشی تاشو ارائه می‌دهند.

با این حال، سامسونگ همچنان در سال 2023 خود را بیشتر به سمت تولید گوشی‌های هوشمند ممتاز قرار می‌دهد که مدل‌هایی مانند Galaxy S23 Ultra گران قیمت و جدیدترین گوشی‌های تاشو را در بر می‌گیرد. شیائومی نیز به عنوان یک سازنده گوشی‌های هوشمند میان‌رده شهرت دارد.

با این حال، یکی از مهم‌ترین نقاط سامسونگ، One UI است و همچنین ضمانت بروزرسانی طولانی مدتی را ارائه می‌کند. بنابراین، سامسونگ می‌تواند وجهه خود را به عنوان یک برند ممتاز برای امسال بیشتر تقویت کند. شیائومی همچنان به تلاش برای کاهش این شکاف ادامه می‌دهد و ۱۳ پرچم‌دار مدت‌هاست که عرضه شده‌اند تا تاثیر بسیار خوبی داشته باشند. سری ۱۳ به اروپا نیز راه یافته است و برخی از آن‌ها دارای مشخصات قابل توجهی هستند، اما مانند سال‌های گذشته، این برند چینی گوشی خود را در آمریکا عرضه نمی‌کند.

به طور کلی، مدل‌های پرچم‌دار سامسونگ بهتر از شیائومی هستند. اما نرم افزار سامسونگ به خوبی شیائومی نیست. سامسونگ گوشی‌های پریمیوم دارد که پیشرفته هستند و نمایشگر و دوربین خوبی دارند. شیائومی گوشی‌های مقرون به‌صرفه و میان‌رده‌ای دارد که خوب هستند و ارزش بالایی ارائه می‌دهند. چیپست شیائومی اسنپدراگون است که ترجیح داده می‌شود. انتخاب با خودتان است!

سوالات متداول

۱.آیا دوربین شیائومی بهتر از سامسونگ است؟

توجه داشته باشید که تصویر شیائومی بدون تیز شدن و پردازش بیش از حد تصویر نسبت به سامسونگ طبیعی‌تر است. تفاوت اصلی دیگر بین دو دوربین اصلی این است که سنسور بزرگ‌تر شیائومی تصاویری با عمق میدان کمتر تولید می‌کند.

۲.آیا سامسونگ می‌تواند شیائومی را شکست دهد؟

فیصل کاووسا، تحلیلگر ارشد Techarc می‌گوید: « سامسونگ ممکن است تا سه ماهه دوم سال 2023، 23 تا 24 درصد از سهم بازار را تصاحب کند و از شیائومی پیشی بگیرد که همچنان 19 تا 20 درصد از سهم بازار را در اختیار خواهد داشت.

۳.عمر سامسونگ در مقابل شیائومی چقدر است؟

به طور کلی، میانگین طول عمر یک گوشی هوشمند 2 تا 4 سال است. بر اساس گزارش‌ها، آیفون 4 تا 10 سال دوام می‌آورد و به دنبال آن واحدهای سامسونگ قرار دارند که می‌توانند 3 تا 6 سال عمر کنند. واحدهای هواوی و شیائومی به طور متوسط ​​2 تا 4 سال عمر می‌کنند، در حالی که واحدهای OPPO 2 تا 3 سال عمر می‌کنند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)