گوگل از مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز Gemma رونمایی کرد

گوگل از مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز Gemma رونمایی کرد

گوگل از مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز Gemma رونمایی کرد

Gemma 2B و Gemma 7B مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز کوچک‌تر از جمینای برای وظایف مرتبط با زبان انگلیسی هستند.

گوگل از دو مدل هوش مصنوعی متن‌باز جدید با نام‌های Gemma 2B و Gemma 7B رونمایی کرد. درحالی‌که مدل پرچمدار Gemini غول موتور جستجو با مواردی ازجمله ChatGPT رقابت می‌کند، مدل‌های سبک‌تر «جما» برای وظایف کوچک‌تر مانند ساخت چت‌بات‌های ساده یا خلاصه‌سازی محتوا مناسب هستند.

با وجود اینکه مدل‌های جدید کوچک‌تر هستند، اما گوگل ادعا می‌کند که مدل‌های Gemma «به‌طور قابل‌توجهی در برخی زمینه‌ها از مدل‌های بزرگ‌تر پیشی می‌گیرند» و می‌توان آن‌ها را مستقیماً روی لپ‌تاپ یا رایانه توسعه‌دهنده اجرا کرد. این مدل‌ها از طریق پلتفرم‌های Kaggle ،Hugging Face ،NeMo و Vertex AI در دسترس خواهند بود.

معرفی مدل هوش مصنوعی متن‌باز گوگل Gemma

با توجه به اینکه Gemini یک مدل هوش مصنوعی بسته درنظر گرفته می‌شود، با انتشار مدل‌های متن‌باز جما افراد بیشتری می‌توانند هوش مصنوعی گوگل را آزمایش کنند.

همچنین با توجه به اینکه قراردادن اصول امنیتی در مدل‌های باز نسبت به سیستم‌های بسته دشوارتر است، گوگل Gemma را همراه با «مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی مسئول» عرضه کرده است. «تریس وارکنتین»، مدیر محصول در Google DeepMind، می‌گوید این شرکت به‌دلیل خطرات ذاتی مدل‌های باز، مسئولیت‌های زیادی برای تیم قرمز Gemma درنظر گرفته است.

«مجموعه ابزارهای هوش مصنوعی مسئول» به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا هنگام استقرار Gemma در پروژه‌های خود بتوانند دستورالعمل‌ها یا لیست کلمات ممنوعه خود را ایجاد کنند. همچنین این مجموعه شامل یک ابزار اشکال‌زدایی می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد رفتار Gemma را بررسی کرده و مشکلات آن را اصلاح کنند.

به‌ گفته وارکنتین، این مدل‌ها درحال‌حاضر برای وظایف مرتبط با زبان انگلیسی مناسب هستند. او همچنین به خبرنگاران گفت که در آینده، رفع نیازهای کاربران غیرانگلیسی‌زبان نیز از طریق آن فراهم خواهد شد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند در Kaggle به‌صورت رایگان از Gemma استفاده کنند و کاربرانی که برای اولین‌بار از Google Cloud استفاده می‌کنند نیز 300 دلار اعتبار برای استفاده از مدل‌ها دریافت خواهند کرد. همچنین محققان می‌توانند تا سقف 500,000 دلار اعتبار ابری برای استفاده از این مدل‌ها درخواست دهند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)