نقد و بررسی تخصصی هندزفری بلوتوث کیو سی وای QCY T13 ANC 2

نقد و بررسی تخصصی هندزفری بلوتوث کیو سی وای QCY T13 ANC 2

با پیشرفت تکنولوژی، نوع جدیدی از هندزفری‌ها به میدان آمده‌اند. در واقع هندزفری‌های بلوتوثی، نسل جدیدی از هندزفری‌های سیمی قدیمی هستند که به دلیل ارائه قابلیت‌های کاربردی و متنوع و همچنین نداشتن مشکلاتی همچون گره‌خوردن سیم‌های هندزفری، در بین کاربران رایج شده‌اند. این گجت‌های پوشیدنی امروزه توسط برندهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. کیو سی وای (QCY) یکی از تولیدکنندگان محصولات اقتصادی است که به‌عنوان یک زیر برند محبوب از کمپانی بزرگ شیائومی در حال فعالیت است. یکی از تولیدات محبوب این برند که با فروش بالایی همراه شد، هندزفری بی‌سیم QCY T13 نام داشت. به دنبال این استقبال گرم کاربران، این کمپانی نسل جدیدی از آن را تحت عنوان QCY T13 ANC  تولید و روانه بازار کرد. اکنون نیز پس از گذشت یک مدت، نوبت آن رسیده است که کیو سی وای از نسل دوم این هندزفری با نام QCY T13 ANC 2 رونمایی کند.

این هندزفری جدید، در مقایسه با نسل پیشین خود ارتقاهایی داشته و در نتیجه کیفیت صدای آن بهتر شده است. طبق تست‌های انجام‌شده عملکرد این هندزفری؛ به هر لحاظی بهتر از دیگر اعضای این مجموعه یعنی سری T13 (با هر پسوندی) است. این هندزفری در دنیای هدفون‌هایی با رده اقتصادی، مشخصات و کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین اگر قصد خرید یک هندزفری بلوتوثی در این بازه قیمتی را داشته باشید، هدفون QCY T13 ANC 2 می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

محتویات داخل جعبه هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2

در داخل جعبه این محصول، علاوه بر کیس شارژر و ایربادها، با یک کابل کوتاه شارژ از نوع تایپ سی مواجه هستیم؛ همچنین تعدادی ایرتیپ (بالشتک) سیلیکونی در سه سایز (S_M_L) به همراه محصول عرضه شده است تا کاربر متناسب با اندازه مجرای گوش خود از آن‌ها استفاده کند. در داخل جعبه یک دفترچه راهنما نیز قرار داده شده است. این دفترچه شامل اطلاعاتی درباره خود هدفون‌ها و نحوه راه‌اندازی و استفاده از آن است.

مشخصات ظاهری هدفون‌های کیو‌سی‌وای T13 ANC 2

ایربادهای این هندزفری بلوتوثی از متریال پلاستیک ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) تهیه شده و جلوه‌ای نیمه براق دارند. نسل پیشین این ایربادها، کاملاً مات طراحی شده بود؛ اما این سری از ایربادها به یک نوار براق هم مزین شده‌اند. به همین دلیل احتمال می‌رود این قسمت مستعد لکه‌پذیری بوده و اثر انگشت را به خود جذب کند. استفاده از متریال پلاستیک ABS، سبب شده است که این هدفون‌ها تا حدودی در برابر صدمات و ضربات احتمالی نظیر به زمین افتادن مقاوم بوده و خیلی سریع آسیب نبینند. ایربادهای هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2 بسیار سبک بوده و وزن هر کدام از آن‌ها به 4.4 گرم می‌رسد. این سبک بودن وزن و طراحی ارگونومیک موجب شده است که حین قرارگیری ایرباد در گوش موجب اذیت یا خستگی کاربر نشده و فرد خیلی سریع به وجود آن عادت کند. قسمت سریِ این بادزها تا حدودی زاویه‌دار طراحی شده است؛ بنابراین به‌خوبی در گوش فیکس می‌شوند.

این هدفون‌ها به ارگونومی درون‌گوشی تهیه شده و به دلیل این سبک طراحی و مجهز شدن به سری سیلیکونی، به‌خوبی در گوش کاربر فیت می‌شوند؛ به‌این‌ترتیب حتی در جریان ورزش‌های پر حرکت نظیر دومیدانی، از گوش خارج نمی‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، به همراه این محصول تعدادی سری سیلیکونی در سه سایز مختلف عرضه شده است. این سری‌ها به کاربر این امکان را می‌دهند که وی متناسب با اندازه مجرای گوش خود، یکی از سری‌های سیلیکونی را انتخاب کرده و از آن بهره ببرد. ایرتیپ‌های این هندزفری بلوتوثی نسبت به نسل قبلی خود، نرم‌تر بوده و حالت‌پذیری بیشتری دارند؛ این امر نیز موجب می‌شود که هدفون به‌خوبی در هر مدل گوشی فیکس شده و در نقش یک عایق صدا عمل کند. به‌این‌ترتیب صدای بیرون به درون گوش کاربر نفوذ نکرده و همچنین صدای موسیقی در حال پخش به بیرون درز نکرده و ایجاد مزاحمت نمی‌کند.

قسمت بالایی ساقه هر یک از هدفون‌ها به شکل لمسی طراحی شده است. در ادامه به بررسی جزئی‌تر عملکرد این پنل لمسی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که پایانه‌های شارژ و میکروفون‌ها نیز در قسمت داخلی ساقه هدفون و در میانه آن قرار گرفته‌اند. ایربادهای هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2 از قابلیت Sleep Mode نیز بهره برده‌اند؛ با فعال‌کردن این حالت، پنل‌های لمسی عمل‌ نکرده و لمس ناخواسته منجر به تغییر موزیک یا سایر عملکردها نمی‌شود. برای غیرفعال‌کردن این حالت دو روش وجود دارد که یکی از طریق اپلیکیشن QCY بوده و راه دیگر این است که ایرفون‌ها را در داخل کیس شارژر قرار دهید تا حالت Sleep آن‌ها غیرفعال شود.

استاندارد ضدآب ایرفون‌های کیو سی وای تی 13 ای‌ان‌سی 2

هندزفری بی‌سیم QCY T13 ANC 2 به گواهی ضدآب IPX5 مجهز شده است. به این معنی که ایربادها در مقابل رطوبت و تعریق پوستی مقاوم‌اند؛ ازاین‌رو می‌توان هنگام بارش باران هم از این هندزفری بلوتوثی استفاده کرد. مقاوم‌بودن در برابر تعریق پوستی این هندزفری را به یک همراه مناسب برای ورزش‌کردن تبدیل کرده است. ناگفته نماند که این گواهی ضدآب فقط مخصوص ایربادها بوده و کیس شارژر از آن بی‌بهره بوده است. همچنین در نظر داشته باشید که این هدفون‌ها صرفاً در برابر پاشش آب مقاوم بوده و مناسب استفاده در استخر نیستند. این بادزها در صورت برخورد جدی و عمیق با آب، آسیب می‌بینند.

مشخصات ظاهری کیس شارژر هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2

کیس شارژر این هدفون بی‌سیم، از متریال پلاستیک ABS تهیه شده است. این کیس شارژر حالتی مات دارد؛ اما یک نوار باریک براق دورتادور آن را پوشش داده است. طبق انتظار، قسمت‌های مات تمایلی به جذب اثر انگشت نداشته و قسمت براق، مستعد لکه‌پذیری است. کیس شارژر مربعی نسل پیشین این هدفون‌ها، در این نسل جای خود را به یک داک شارژ دایره‌ای‌شکل داده است. این کیس شارژر ابعادی برابر با 54 در 54 در 28 میلی‌متر داشته و طراحی جمع‌وجوری دارد. طراحی کوچک و وزن سبک 48 گرمی آن موجب شده است که به‌راحتی در جیب یا کیف قرار گرفته و حین جابه‌جایی فضای چندانی را اشغال نکند.

درب این داک شارژ گرد، به حالت افقی باز می‌شود، بنابراین می‌توان به‌راحتی به داخل آن دسترسی داشته و به‌خوبی آن را تمیز کرد. لازم به ذکر است که باز شدن در کیس شارژر، روند جفت‌شدن با گوشی موبایل را فعال می‌کند. درب این کیس شارژر نیز حالت مغناطیسی داشته و به‌راحتی باز و بسته می‌شود. به دلیل مغناطیسی بودن داک شارژر، هدفون‌ها به شکلی محکم در درون کیس شارژر جای می‌گیرند و از گم‌شدن یا آسیب‌دیدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. در قسمت جلویی کیس شارژر شاهد یک چراغ LED هستیم که وضعیت باتری آن را نشان می‌دهد. چراغ سفید به معنای فول‌شارژ بودن آن بوده و چراغ قرمز نشانگر آن است که باتری داک شارژ در حد زیر 50 درصد قرار دارد. روی درب این داک شارژ نیز آرم مخصوص QCY حک شده است.

در یک سمت این کیس شارژر و در نوار براق تعبیه شده در روی بدنه آن، درگاه شارژ از نوع تایپ سی به چشم می‌خورد که برای شارژ مجدد آن کاربرد دارد؛ همچنین یک دکمه فیزیکی در درون کیس شارژر جای گرفته است که وقتی در کیس شارژر باز می‌شود، در زیر هدفون‌ها به چشم می‌خورد. این دکمه به‌منظور جفت‌کردن یا ریست‌کردن هدفون‌ها به کار می‌رود. هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2 در رنگ‌های زیبا و همه‌پسند سفید، مشکی و سرمه‌ای تولید شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نحوه اتصال هدفون بی‌سیم QCY T13 ANC 2

اتصال هدست کیو سی وای T13 ANC 2، یک فرایند آسان است. هندزفری کیو سی وای T13 ای‌ان‌سی 2 به‌واسطه QCY APP از سیستم جفت‌شدن خودکار POP-UP پشتیبانی می‌کند، بنابراین نیازی نیست که هدست را بیرون بیاورید و از منوی تنظیمات و سرچ کردن بلوتوث، عمل Pairing را انجام دهید. بلکه برای جفت‌شدن این هدفون به گوشی موبایل خود، کافی است درب کیس شارژر را باز کرده و یکی از ایربادها را از کیس شارژر خارج کنید. اتصال در طی یک الی دو ثانیه برقرار شده و ایرفون‌ها آماده‌به‌کار می‌شوند. البته این مسیر برای بار اول نیاز به تنظیمات دستی دارد.

هندزفری بلوتوثی کیو سی وای T13 ANC 2 از سوئیچ Master-Slave پشتیبانی می‌کند. به این معنی که قابلیت اتصال هم به‌صورت دو گوش و هم به‌صورت تک گوش را دارد. به عبارت ساده‌تر می‌توان در حالت مونو هم از این هدفون‌ها استفاده کرد. یعنی یک هدفون در کیس شارژر باقی مانده و کاربر از هدفون دیگر استفاده کند. برای جفت‌شدن آن با گوشی لازم است همین روند را برای یکی از هدفون‌ها انجام دهید.

هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2 از نسخه بلوتوث 5.3 بهره برده است؛ به همین سبب خیلی سریع با گوشی موبایل جفت شده و این ارتباط تا برد تقریبی 10 متری حفظ می‌شود. بهره‌مندی این هدفون از بلوتوث نسخه 5.3 مزایایی را سبب شده است؛ از جمله مصرف باتری و تاخیر زمانی کمتر شده است. همچنین این هندزفری برد بیشتری را شامل شده و ثبات بلوتوث در آن افزایش یافته است. این هدفون هم با سیستم عامل اندروید و هم با iOS سازگار بوده و به خوبی می‌تواند با آن‌ها ست شود؛ فقط کافی است که گوشی اندروید 6 به بالا و یا iOS 11 به بالا داشته باشد.

یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی که به این هندزفری بلوتوثی اضافه شده است، قابلیت اتصال هم‌زمان به دو دستگاه است. قابلیت اتصال به دو دستگاه، در این هندزفری بی‌سیم کیوسی‌وای، کمک می‌کند تا در زمان تماشای ویدئو روی تبلت یا گوشی هوشمند بدون هیچ‌گونه تداخل و مزاحمتی، تماس‌های دریافتی را نیز پاسخ دهید. به بیان ساده‌تر هنگامی که در حال تماشای ویدئو در تبلت هستید و یک تماس ورودی را از گوشی خود دریافت می‌کنید، پخش فیلم در تبلت به‌صورت خودکار متوقف شده و کاربر می‌تواند به تماس ورودی از گوشی پاسخ دهد. بعد از اتمام مکالمه نیز هدفون به طور خودکار روی فیلم پخش شده در تبلت سوئیچ کرده و ادامه ویدئو را پخش می‌کند. این قابلیت در یک هندزفری با این رنج قیمتی، بسیار عالی ارزیابی شده و به ارزش خرید این محصول اضافه کرده است.

نحوه کنترل عملکردها از طریق پنل لمسی در هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2

در این هندزفری بلوتوثی، از طریق پنل لمسی که در قسمت بالایی ساقه هدفون تعبیه شده است، می‌توان عملکردهای متعددی را انجام داد. برای مثال:

برای پخش یا توقف موسیقی، کافی است پنل لمسی یکی از ایربادها را 2 بار لمس کنید. اگر می‌خواهید به موسیقی بعدی بروید، باید پنل لمسی ایرباد راست را لمس کرده و به مدت چند ثانیه نگه دارید. تکرار همین عمل برای ایرفون گوش چپ نیز منجر به انتقال به آهنگ قبلی می‌شود. به‌منظور فعال‌کردن دستیار صوتی، کافی است هدست گوش چپ را سه بار متوالی و سریع لمس کنید. برای فعال‌کردن Low Delay Mode یا همان گیمینگ مود نیز لازم است هدفون گوش چپ را لمس کرده و به مدت 1.5 ثانیه نگه دارید. همچنین لمس و نگه‌داشتن 1.5 ثانیه‌ای ایرباد راست منجر به فعال‌سازی و خاموش‌کردن حالت ANC و جابه‌جایی بین سه حالت ANC، حالت استاندارد و حالت Transparency می‌شود (دقت داشته باشید که در صورت استفاده از این هندزفری بلوتوثی در حالت مونو، این قابلیت وجود ندارد).

در هنگام دریافت تماس ورودی، برای پاسخ‌دادن به تماس خود، نیازی نیست هدفون‌ها را از گوش خود خارج کنید. با هدفون کیو سی وای تی 13 ای ان سی 2، از طریق هر دو ایرفون می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید. برای قطع و وصل کردن تماس لازم است پنل لمسی یکی از ایرفون‌ها را دو بار لمس کنید. همچنین به‌منظور رد تماس، باید پنل لمسی یکی از بادزها را لمس کرده و به مدت چند ثانیه نگه دارید. لازم به ذکر است که تمام این عملکردها را می‌توان از طریق نرم‌افزار QCY شخصی‌سازی کرده و مطابق با خواست خود تغییر داد.

پشتیبانی هندزفری بی‌سیم QCY T13 ANC 2 از اپلیکیشن QCY

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، امکان تغییر کنترل‌های لمسی، از طریق برنامه QCY در گوشی موبایل وجود دارد. پس از جفت‌شدن هدفون‌ها با گوشی موبایل، پنجره‌ای در گوشی شما ظاهر شده و میزان شارژ هدفون و کیس شارژر را نمایش می‌دهد. برنامه QCY هم در گوشی‌های اندروید و هم در گوشی‌های آیفون قابل‌نصب است. این اپ قابلیت‌هایی متعددی دارد. از جمله:

  • قابلیت تغییر حالت‌های پخش از طریق اکولایزر
  • یافتن محل قرارگیری هدفون‌ها در روی نقشه
  • نشان‌دادن میزان شارژ هر یک از هدفون‌ها
  • امکان اتصال سریع به‌واسطه POP_UP
  • امکان اضافه‌کردن حالت کم و زیاد‌ کردن صدا از طریق کنترلرهای لمسی ایربادها
  • فعال و غیرفعال‌کردن حالت Sleep Mode: قراردادن هندزفری‌ها در حالت خواب، سبب می‌شود که از لمس اتفاقی هدفون‌ها در هنگام استراحت جلوگیری شود. این حالت، اصطلاحاً هدفون را در وضعیت آنتی تاچ قرار می‌دهد.

کیفیت صدای هدفون کیو سی وای مدل T13 ANC 2

همان‌طور که می‌دانید که درایورها مهم‌ترین قسمت در ساختمان هدفون‌ها هستند. کیفیت صدای هدفون‌ها تا حد زیادی به درایورهای به‌کاررفته در هدست وابسته است. به این شکل که هر چقدر درایور به‌کاررفته بزرگ‌تر باشد، کیفیت صدا بهتر است. بااین‌حال این امر به‌تنهایی، ضامن کیفیت هدفون نبوده و عوامل مختلفی در نتیجه نهایی کار تأثیر می‌گذارند. هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2 از درایور 10 میلی‌متری بهره برده است. این درایور سبب شده است که صدای بسیار باکیفیتی تولید شود. گیمینگ یا گوش دادن به موسیقی توسط این ایرفون‌ها تجربه‌ای لذت‌بخش ارائه دهد. این هندزفری بلوتوثی نسبت به نسل قبلی خود، حجم صدای بیشتری داشته و همچنین در تولید بیس‌های عمیق و وقی، قدرتمندتر است. تفکیک صدا در این هدفون‌ها نیز بهتر صورت می‌گیرد. در کل گوش دادن به موسیقی توسط این ایربادها تجربه بهتری نسبت به سایر اعضای این مجموعه ارائه می‌دهد.

این هندزفری بلوتوثی، به فناوری ANC یا همان نویز کنسلینگ فعال مجهز شده است. این هدفون‌ها به لطف این قابلیت تلاش می‌کنند مطابق با کانال‌های گوش و محیط بیرونی، حداکثر سکوت را در میان شلوغی فراهم کنند. گفتنی است که این حالت می‌تواند نویزهای محیطی را تا 28 دسی‌بل کاهش دهد. با فعال‌شدن حالت ANC نویزهای محیطی به طرز قابل‌توجهی فیلتر شده و به گوش کاربر نمی‌رسند. به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند موسیقی را با حداکثر کیفیت و به‌دوراز نویزهای محیطی گوش دهد.

علاوه‌برآن، این هندزفری بلوتوثی از حالت Transparency نیز بهره برده است. این حالت که از آن به‌عنوان مود شفافیت یاد می‌شود، مناسب اوقاتی است که کاربر ضمن گوش‌دادن به موسیقی، نمی‌خواهد ارتباطش با محیط بیرونی قطع شود. در حقیقت قابلیت حالت شفاف برای توجه به صدای محیط اطراف در حین پخش محتوا، توسعه یافته و به هنگام رانندگی یا عبور از خیابان و یا حضور در محل کار، بسیار کاربردی است. این هدفون به لطف بلوتوث نسخه 5.3، هماهنگی بین تصویر و صدای بالایی داشته و صدا چه در حالت پخش موسیقی و چه در حالت گیمینگ، با کیفیت بالا و حداقل تأخیر به گوش می‌رسد. هر چند که می‌توان از یک هدفون به‌صورت مونو استفاده کرد؛ اما طبیعتاً کیفیت صدا و بیس لازم را نخواهد داشت. استفاده از هر دو هدفون، حالتی سه‌بعدی و صدایی استریو ارائه می‌دهد که روی‌هم‌رفته بسیار باکیفیت‌تر از حالت مونو است.  

هدفون بی‌سیم کیو سی وای مدل QCY T13 ANC 2 از چهار میکروفون مجزا استفاده می‌کند تا صدا با کیفیت بیشتری به مخاطب منتقل شود. به عبارتی هر کدام از بادزها به دو میکروفون مجهز شده‌اند، میکروفونی که در قسمت پایین ساقه هدفون تعبیه شده است، وظیفه دریافت صدا را برعهده دارد. وظیفه کنترل نویز نیز بر عهده میکروفون دیگر قرار گرفته است. این میکروفون با استفاده از فناوری ENC، نویز پس‌زمینه را تا حد قابل‌توجهی حذف می‌کند؛ به همین سبب کیفیت صدا در مکالمات تلفنی مناسب است. عملکرد حذف نویز این میکروفون‌ها در محیط‌های آرام تا نسبتاً شلوغ مناسب است؛ اما با شلوغ‌تر شدن محیط، این میکروفون‌ها نمی‌توانند صدایی بی‌نقص ارائه دهند. در کل حالت مکالمه این ایرباد نسبت به نسل اولیه آن تفاوت چندان چشمگیری نداشته است.

قابلیت low delay mode (تأخیر کم در بازی) در هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2

هندزفری بلوتوثی کیو سی وای T13 ANC 2 از یک قابلیت بسیار جدید و کاربردی بهره برده است. قابلیت low delay mode یک آپشن بسیار خوشایند برای گیمرهای حرفه‌ای است! این قابلیت مخصوص بازی‌های موبایلی آنلاین نظیر PUBG (پابجی) است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد برای فعال‌کردن این حالت کافی است پنل لمسی هدفون گوش چپ را لمس کرده و به مدت 1.5 ثانیه نگه دارید. فعال‌شدن این حالت سبب می‌شود که صدا و تصویر در حین بازی هماهنگی بالایی داشته و قطع و وصل نشوند. این حالت باعث کاهش PING گیم تا 68 میلی‌ثانیه شده و صدایی سه‌بعدی و فراگیر ایجاد می‌کند. این قابلیت سبب می‌شود که کاربر حین گیم، صدای شلیک گلوله یا صدای پا را درست در زمان خود شنیده و در نتیجه عملکرد بهتری در بازی‌های حساس داشته باشد. عملکرد این قابلیت در یک هندزفری با این بازه قیمتی مناسب است؛ اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید، ممکن است این هندزفری نتواند رضایت شما را جلب کند.

باتری و میزان شارژدهی هدفون بلوتوثی QCY مدل T13 ANC 2

کیس شارژر هندزفری بلوتوثی QCY T13 ANC 2 همانند نسل پیشین خود به یک باتری با ظرفیت 380 میلی‌آمپر ساعت و هر کدام از بادزها به یک باتری با ظرفیت 40 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده‌اند. این بادزها بسته به نوع استفاده شارژدهی متفاوتی دارند. شارژدهی این گجت پوشیدنی به قرار زیر است :

  • 7 ساعت پخش صدا ( با کیس شارژ 30 ساعت) در حالت ANC خاموش
  • 5 ساعت پخش صدا ( با کیس شارژ 25 ساعت) در حالت ANC روشن
  • 4 الی 5 ساعت شارژدهی در حالت مکالمه
  • 100 ساعت شارژدهی در حالت آماده‌به‌کار

گفتنی است که از طریق برنامه QCY هم می‌توانید از وضعیت باتری ایربادهای خود مطلع شوید. مزیت بسیار عالی این هدفون، بهره‌مندی آن از سیستم شارژ سریع است. به لطف پشتیبانی این هدفون از فست‌شارژ، با قراردادن این هدفون‌ها به مدت 5 دقیقه در شارژ، می‌توان به مدت یک ساعت از آن‌ها استفاده کرد. برای شارژ کامل این هدفون‌ها و کیس شارژر نیز به حدود 2 الی 3 ساعت زمان نیاز داریم.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)